Sabtu, 31 Oktober 2009

SUDAH SEBULAN AIKIDO DI KOTA KINABALU

HARI ini penghujung Oktober 2009. Kira-kira sebulan yang lalu (1 Oktober) bertempat di Bilik Aerobik Tingkat 1, Kompleks Sukan Likas, Kota Kinabalu, kelas aikido bermula di Kota Kinabalu. Kelas perintis di Kota Kinabalu ini hanya dihadiri oleh kira-kira sepuluh orang yang 'dimeriahkan' dengan kehadiran aikidoka dari dojo aikido di Sandakan. Dojo aikido di Kompleks Sukan Likas ini merupakan aliran Aikikai, salah sebuah daripada aliran 'tegar' dalam dunia aikido.
     
Bersama-sama dalam sebuah kelas pemula seperti itu adalah kebanggaan yang sukar untuk diungkapkan. (Sebenarnya, ada sebuah lagi aliran aikido yang telah lebih awal berada di Sabah - beroperasi kira-kira 3 tahun lalu -  iaitu Yoshinkan Aikido dan masih aktif sehingga kini. Ini pun saya tak dapat ikut sebab maklumat ini hanya saya peroleh selepas saya mendaftar sebagai aikidoka di bawah payung Aikikai).

Saya masih ingat, saya mengenali aikido sejak 1994 melalui buku O Ratti 'Aikido and the Dynamic Sphere', buku yang saya pinjam dan pinjam beratus kali sebelum saya membeli buku sendiri buku ini di Wisma Merdeka. Saya memang terpesona dengan gerak aikido yang saya rasa 'brilliant' dalam mencipta ruang, gerak dalam janaan harmoni antara uke dengan nage. Mana-mana perpustakaan yang ada peluang untuk saya jejaki, saya mencari buku berkenaan aikido dan (maaf kepada penulisnya!) saya  fotostat. Saya bahkan pernah meminta adik saya yang sedang belajar di UPSI suatu masa dulu mendapatkan mana-mana buku berkenaan aikido dan memfotostatnya untuk saya. Apabila ke mana-mana kedai buku, saya mencari buku tentang aikido dan membeli (malangnya tidak banyak dijual!).

Satu-satunya penyesalan saya ialah kesukaran untuk menyertai aikido semasa sedang belajar di UPM (tiada aikido di UPM pada masa itu) sedangkan Shudokan Malaysia Honbu Dojo di kawasan The Mines Shopping Centre di Seri Kembangan, Selangor Darul Ehsan amat dekat dengan keberadaan saya.  Pelajar - resmi pelajar saku lazimnya kerap kekeringan! Oleh yang demikian selepas sedemikian lama, apabila Kelas Aikido diwujudkan di KK, saya tidak mengambil masa yang lama untuk mengambil keputusan. Sempai Kenny ketika saya hubungi bertanya: "Kelas Aikido mula malam ini: 7:30 PM di Kompleks Sukan Likas. You dapat datang?"

Begitulah, saya 'melarikan' kereta kira-kira 120 kilometer dari Ranau menuju ke Kompleks Sukan Likas dengan keterujaan luar biasa (yang saya masih rasakan sehingga kini), singgah mengambil adik saya di Tobobon dan ke sana bersama-sama. Sejak itu, sudah menjadi jadual bagi saya akan berada di Kota Kinabalu pada Khamis malam dan Sabtu petang.

   

Apabila memijak tatami di dojo kali pertama, maka saya tahu saya sedang melibatkan diri dalam satu seni yang sudah bertahun-tahun (saya fikir) intim dengan hati saya. Kalau sebelum ini saya memikirkan saya sudah faham waza aikido melalui buku dan peniruan melalui visual Youtube, maka setelah berada dalam latihan, saya berasakan betapa kerdilnya saya dengan 'perasan' dan 'perasaan' saya. Tidak sama halnya cuba berlatih menggunakan buku atau visual video dengan adanya bimbingan jurulatih.

Kekaguman demi kekaguman. Keterujaan yang bertali arus. Mudah-mudahan saya sentiasa dengan keterujaan.    Saya hanya dapat mengatakan: Betapa gembira, bangga dan bahagia dapat menggunakan peluang melakukan sesuatu yang positif,  kita suka dan dalam jangkauan minat kita.


(C) WITER GUNIK

Tiada ulasan: