Sabtu, 5 Mei 2012

TERIMA KASIH




Holding Hands
We sit together, your hand in mine,
Time matters not, all is fine;
The simple touch of skin to skin,
Stirs a warmth that reigns within.

Hand in hand, all barriers dissolve,
Our souls merge, all cares resolve;
An energy flows from your hand to mine,
Fills my heart, soul, and mind.

Touching so close, the world fades away,
Reality dims in loves strong sway;
Words are not needed, none are said,
By just a touch, our souls are wed.

SAYA melihat gambar dan membaca sajak di atas dengan persepsi berbeza hari ini. Perbezaan itu, pada fikiran saya, ada kaitan dengan cerita seorang rakan tentang mimpinya (ah, sesekali saya tertanya sendiri, benarkah ini mimpinya?). Rakan itu memberitahu saya bahawa dia bermimpi dalam satu kenderaan dengan seseorang yang tak mampu dia lupainya (dia biarkan saya berteka-teki; menduga siapa 'seseorang' yang dimaksudkannya). Dalam mimpi itu, rakan yang tidak dapat dilupainya itu mengatakan: "Saya anggap kaujahat; kaupenakut; kaupengecut.. kerana tidak mahu melawan perasaanmu!" 

Rakan saya itu tidak menyatakan apa perasaan yang dimaksudkan dalam mimpi itu namun saya faham hal itu ada kaitan dengan perasaannya terhadap rakan dalam mimpi itu yang saya juga fahami telah membawa kesan mendalam dalam dirinya meskipun rakan saya itu dalam hidupnya seharian menampakkan diri sebagai seorang yang cool dan kononnya gembira. Sebagai rakan baiknya, saya faham kawan saya ini sekian lama berusaha 'menyembuhkan' diri dengan pelbagai kesibukan itu dan ini.

Saya melihat kegelisahan dan kekeliruan dalam diri kawan saya. Dia beberapa kali mencapai air mineral dan minum seolah-olah dia sudah bertahun tidak bertemu air. Saya tahu dia gelisah dan menyembunyikan rasa gelisah itu lewat botol mineral dan kepingan kertas bertuliskan "A Broken Hearted Haiku" tulisan Gabby R.r. Higins, USA.

Stabbed by the knife
My heart broken beyond repair
shards so sharp they bite

Forever in deep darkness
Ever since you left me all alone
Fighting for my heart

Looking for shattered shards
Pieces of heart, forever lost
But I'll try for eternity

Soul shattered with my heart
No longer anything but a body
every emotion gone

Kawan saya mengakhiri perbualan kami dengan mengatakan: "Saya okay! Saya okay!" 

Dia berjalan pergi dan kononnya bersiul gembira. Jauh dalam hati saya, saya tau dia tidak okay. Saya tahu lagu yang menjadi siulannya: 


Saya tertanya-tanya juga sama ada rakan yang kawan baik saya tidak dapat lupai itu juga sependapat.

Saya masih tertanya-tanya sama ada rakan yang kawan saya tidak dapat lupai itu faham dengan kesedihan rakan baik saya itu.

Saya masih tertanya. 

(C) WITER GUNIK





Tiada ulasan: