Isnin, 23 November 2009

SEMANGAT! SEMANGAT! SEMANGAT!

KELMARIN, salah seorang pelajar saya bertanya khabar dengan saya ketika saya sedang menghayati kuliah GDU5023 Leadership In Education (yang meskipun baru dua kali pertemuan telah saya anggap sebagai dikendalikan dengan kecemerlangan semangat dan sarat dengan roh dan 'seni' keguruan oleh Tuan Haji Ismail Mustafa). Saya, dalam gempita ketawa rakan sekursus yang berjaya dicuit dek 'gurauan pintar' oleh Tuan Haji, kemudian telah membalas SMS itu dengan mengatakan saya sedang 'menikmati hidup' sepanjang cuti hujung tahun di UUM, Sintok.



Satu SMS daripada pelajar itu datang lagi: "Jangan 'kasi jealous' saya cikgu...."


Menerima mesej daripada pelajar selalunya mengingatkan kita kepada semangat muda kita yang pernah kita miliki dahulu. Semangat yang mendorong kita untuk belajar bersungguh-sungguh, semangat yang memotivasikan kita berusaha sedaya kita untuk mencapai impian kita. Saya percaya berada di IPT, apatah lagi sebagai pelajar, sememangnya satu yang menyebabkan mereka teruja. Bagi yang positif, pasti sahaja hal ini memberi satu kekuatan yang akan menimbulkan keinginan bagi mereka untuk belajar bersungguh-sungguh.



Adalah satu yang positif bagi para pelajar untuk sentiasa beringat bahawa umur yang kita miliki ini amat berharga. Alangkah baiknya - dalam pandangan saya sebagai 'lelaki tua' sekarang - apabila melihat orang-orang muda fokus kepada cita-citanya untuk menakluki UPSR, PMR, SPM atau STPM yang didudukinya itu dengan kesungguhan dan ketekunan. Alangkah sedihnya pula hati kita - yang 'tua' ini (walaupun kadang-kadang masih 'muda' di hati) melihat orang-orang muda hilang fokus kerana gangguan 'mainan perasaan'.



Kita berasa bangga apabila kita dalam sisa umur yang kita ada ini berkenalan dengan orang-orang tertentu yang akan mengajar kita tentang makna pentingnya menggunakan masa yang ada untuk maju dan mengembangkan secara total potensi diri yang dianugerahkan Pencipta untuk kita. Efikasi kita sebagai manusia, dalam banyak hal, akan sangat bergantung kepada keupayaan kita mengurus masa dan peluang yang kita ada sebaik-baiknya. Kita bahkan mungkin akan jatuh tersandung sekali sekala namun hal tersebut tidak sepatutnya merosakkan upaya diri kita untuk meraih kecemerlangan diri.



Pada peringkat ini, kita akan bertanya tentang peranan ibu bapa dalam hal mengasuh anak-anak. Pada setiap masa, sari nasihat yang terkandung dalam puisi oleh Dorothy Law Nolte ini pasti akan menjadi panduan yang sangat berguna.
CHILDREN LEARN WHAT THEY LIVE
Dorothy Law Nolte

If a child lives with criticism,
he learns to condemn.

If a child lives with hostility,
he learns to fight.

If a child lives with fear,
he learns to be apprehensive.

If a child lives with pity,
he learns to feel sorry for himself.

If a child lives with ridicule,
he learns to be shy.

If a child lives with jealousy,
he learns what envy is.

If a child lives with shame,
he learns to feel guilty.

If a child lives with encouragement,
he learns to be confident.

If a child lives with tolerance,
he learns to be patient.

If a child lives with praise,
he learns to be appreciative.

If a child lives with acceptance,
he learns to love.

If a child lives with approval,
he learns to like himself.

If a child lives with recognition,
he learns that it is good to have a goal.

If a child lives with sharing,
he learns about generosity.

If a child lives with honesty and fairness,
he learns what truth and justice are.

If a child lives with security,
he learns to have faith in himself and in those about him.

If a child lives with friendliness,
he learns that the world is a nice place in which to live.

If you live with serenity,
your child will live with peace of mind.

With what is your child living?



Pada hemat saya, asuhan yang baik daripada ibu bapalah yang telah membantu menyedarkan orang-orang muda tentang cara hidup yang baik termasuklah dalam hal menentukan hala tuju hidup mereka. Tanpa ragu, bagi saya, pujian ini saya berikan juga kepada ibu bapa pelajar yang saya maksudkan di atas.



SMS daripada pelajar saya itu saya balas seperti berikut: "Biar kau jealous supaya kausentiasa ingat bahawa ada satu tempat di salah sebuah IPT di Malaysia ini telah diperuntukkan oleh Yang di Atas Sana untuk kau bagi kemasukan tahun 2011. Katakan, "Amen"."



Dan saya suka semangatnya ketika membaca satu lagi SMS pendeknya: "Amen. Tq sb 'menjealouskan' sy. (^_^)"....


(C) WITER GUNIK

Tiada ulasan: