Sabtu, 26 September 2009

BELAJAR SETIA

ANDA pasti pernah menonton filem, “Titanic” sebuah mahakarya daripada sutradara tersohor Hollywood, James Cameron. Filem ini berlatarbelakangkan kisah kapal RMS Titanic milik syarikat pengangkutan White Star Line dalam pelayaran sulungnya dari Southampton ke New York. Pada 11:40 PM pada 14 April 1912, kapal ini telah menghentam bongkah iceberg kira-kira 400 batu dari Newfoundland, Kanada. Kemalangan tragik yang membawa kepada karamnya kapal ini pada awal 15 April 1912 telah mengorbankan kira-kira 1,517 daripada 2,223 penumpangnya. Hanya pada tahun 1985, Titanic berjaya ditemui semula oleh Dr. Robert Ballard, seorang oceanographer dan marine biologist yang bekerja dengan Woods Hole Oceanographic Institution. Siapakah yang menyangka cebisan tragedi Titanic yang menempah pusaranya di Lautan Atlantik ini mampu menjadi sumber ilham yang hebat kepada penggemar filem?
Filem Titanic merupakan sebuah filem romantik lama (1997) namun sehingga kini saya secara peribadi masih mengingati dengan jelas kisah cinta Rose DeWitt Bukater dan Jack Dawson yang mengesankan itu. Filem ini dijayakan dengan cemerlang oleh lakonan mantap Leonardo DiCaprio sebagai Jack Dawson dan Kate Winslet sebagai Rose DeWitt Bukater, dua watak fiksi yang diberi latar belakang kehidupan yang berbeza total namun akhirnya menyedari betapa perbezaan itu melengkapkan mereka untuk saling mencintai. Filem ini terbukti amat berjaya dengan keupayaan memenangi sebelas Anugerah Akademi, termasuk Filem Terbaik (dan ini belum termasuk kutipan melebihi US $1.8 billion di seluruh dunia!)
   
Apa pun kecemerlangan filem Titanic, salah satu babak yang sukar untuk saya lupai ialah epilog bagi filem ini yakni ketika Rose meninggal dan rohnya kembali semula ke kapal Titanic. Saya masih berasakan emosi saya sebagai penonton, terbawa sama dengan gerak Rose (sebenarnya visual kamera) memasuki ruang kapal Titanic. Gema muzik waltz yang membayangi langkah Rose meniti satu persatu anak-anak tangga ruang utama kapal Titanic dalam bauran keriuhan suara anak kapal yang lain. Kita bersama dengan langkah Kate Winslet sehinggalah mata kita terpaku kepada seorang jejaka yang sedang berdiri membelakanginya seolah-olah memandang kejauhan: menanti seseorang. Jejaka yang sedang berdiri membelakangi itu kemudian membalikkan tubuh dan ah, kita terpana sekaligus terpesona: itulah Jack Dawson yang kemudian menghulurkan tangannya kepada Rose. Matanya mengatakan: Aku mengempang derita rinduku bertahun menantimu untuk hadir di sisiku. Kata-kata Shakespeare tepat di sini: Now join your hands, and with your hands your hearts.
     
Kekuatan kesan emosi babak inilah yang menjerat kita. Di sini, kita melihat betapa dalam karya-karya besar seperti halnya dengan filem ini, kita masih mampu kagum dengan unsur kesetiaan dalam cinta. Tidak dapat tidak kita dihimpit tanda tanya: Masih berhargakah kesetiaan? Atau, masih wujudkah kesetiaan itu sehingga kini? Masih adakah Jack Dawson dan Rose DeWitt Bukater dalam kalangan kita yang tetap setia atas nama akucinta nan abadi itu?
   
Saya sehingga kini masih tertanya-tanya setakat mana kesetiaan pasangan yang sedang berkasih sayang? Apakah setahun? Dua tahun? Lima Tahun? Barangkali kesetiaan itu akan benar-benar teruji jika kita meletakkan jarak masa yang lebih lama: Sepuluh tahun atau barangkali lima belas tahun?
     
Setelah bertahun kita melangkaui filem Titanic, kita sebenarnya masih dapat mempelajari sesuatu tentang keajaiban cinta abadi sepasang kekasih yang telah bertemu tanpa dirancang, namun berjaya bersatu meskipun terpisah dek jarak masa untuk beberapa tahun.
     
Mari kita tanya kepada dia yang kita cintai sepenuh hati selamanya: Adakah kita pasti bahawa akucinta ini akan abadi? Titanic: Satu gambaran kisah cinta yang ideal namun tidak mustahil masih wujud sehingga kini. Apakah kesetiaan itu juga ada pada diri kita? Mari fikirkan jawapan bagi pertanyaan itu dalam getar irama dan lirik lagu yang dipersembahkan oleh penyanyi soft rock duo, Air Supply, “I Can Wait Forever”.

Barangkali anda dapat membayangkan anda sedang menatap mata redup dia yang anda cintai. Atau, apakah nota ringkas ini anda pernah atau sedang anda geluti: “Hati ini milikmu. Apa jua risiko yang mendatang akan saya hadapi dengan tabah, tenang, penuh keyakinan, penuh kepastian; tanpa pernah terlintas penyesalan dalam diri atas apa yang telah dan akan berlaku sebab aku mencintaimu sedalam-dalam hatiku....

Selamanya!


I Can Wait Forever (Air Supply)

When you say, I miss the things you do
I just want to get back close again to you
But for now, your voice is near enough
How I miss you and I miss your love
And though, all the days that pass me by so slow
All the emptiness inside me flows
All around and theres no way out
I'm just thinking so much of you
There was never any doubt

I can wait forever
If you say you’ll be there too
I can wait forever if you will
I know it's worth it all,
to spend my life alone with you

When it looked as though my life was wrong
You took my love and gave it somewhere to belong
I’ll be here, when hope is out of sight
I just wish that I were next to you tonight
And though, I’ll be reaching for you even though
You’ll be somewhere else, my love will go
Like a bird on it's way back home
I could never let you go
And I just want you to know

I can wait forever
If you say you’ll be there too
I can wait forever if you will
I know it's worth it all,
to spend my life alone with you





(C) WITER GUNIK

Tiada ulasan: