Isnin, 23 April 2012

UNDI ITU RAHSIA!


SAYA tidak gemar menulis tentang politik meskipun mengikuti perkembangan politik adalah salah satu daripada rutin hidup yang saya telusuri melalui media massa dan blog-blog siasah. Dengan tajuk politik yang disiarkan dan lazimnya (maaf!) disensasikan oleh media massa semasa, bagaimana saya sebagai warganegara ini tidak mengambil berat? Banyak pandangan, tanggapan, ramalan dan spekulasi. Kita mengikuti dengan teliti dan secara sedar pelbagai isu tentang krisis kepemimpinan, kelemahan tokoh ini dan itu, pengundi hantu, soal sejarah, soal nasionalisme, isu kewarganegaraan dan pelbagai isu yang dijadikan sebagai landasan berpolitik oleh pelbagai parti siasah. Isu-isu ini disulami dengan janji-janji parti yang sudah pasti membayangkan manifesto parti yang bakal bertanding dalam pilihanraya.

Bagi saya sebagai warganegara, kita ini memang telah diberi hak bagi menentukan arah politik negeri dan negara kita melalui cara yang sah yakni melalui undi dalam pilihanraya. Saya percaya bahawa undi memang rahsia kerana itulah yang diwar-warkan kepada kita oleh Suruhanjaya Pilihanraya sekian lama. Mungkin anda perlu menyemak nama anda sama ada anda dapat mengundi atau tidak di laman web SPR. Tiada nama bermakna anda hanya bercerita kosong tentang hak anda untuk mengundi.


Saya fikir semua orang sudah pun sebenarnya menentukan pilihannya masing-masing sesuai dengan cara berfikir, dan latar belakangnya. Dalam menentukan pilihan itu kita sudah tentu telah membuat pertimbangan sewajarnya dari pelbagai sudut. Apapun pertimbangan itu, pada hemat saya, itu tidak menjadi masalah selagi kita faham tentang hak demokrasi kita di sisi Perlembagaan Negara. Seperti kata James William Fulbright, "In democracy dissent is an act of faith. Like medicine, the test of its value is not in its taste, but its effects."

Siapa yang patut mengundi? Sudah tentu semua warga Malaysia yang layak dan telah mendaftar dengan SPR. Berdasarkan ini, saya tidak fikir golongan yang belum mendaftar perlu 'bising'. Golongan pelajar misalnya (hatta yang bergelar mahasiswa pun), bagi saya, perlu fokus kepada tugas mereka sebagai pelajar. Dapatkan ijazah dahulu, pekerjaan dan kalau hendak bercerita tentang politik, ceritalah selepas itu. Cara berfikir saya ini agak 'lama'; saya percaya pelajar apatah lagi mahasiswa yang menjadi sandaran bagi menggantikan kita pada masa hadapan tidak harus diganggu dengan 'simpang siur' dan 'sepak terajang' politik. Mereka, bagi saya, boleh kita benarkan 'mengetahui' namun untuk terlibat masih belum masanya. Majoriti mahasiswa kita adalah lepasan daun segar dari peperiksaan STPM dan masih belum menguasai emosi. Apakah kita tidak sabar untuk tidak melibatkan mereka dengan mempengaruhi mereka supaya mereka tersesat dan dibelasah dalam simpang siur dan sepak terajang politik itu?

Ada rakan baik bertanya kepada saya, apakah saya ini sudah mendaftar sebagai ahli bagi parti X? Seperkara yang lucu, saya memang tidak akan pernah menjadi ahli mana-mana parti politik. Saya bahagia dengan hak saya sebagai pengundi rahsia.

Menarik untuk dihayati ialah sajak penuh makna berikut:
         
              Pilihanraya
              Iladam (Md. Ali Bachik)

              Lima tahun sekali
              kereta wayang masuk kampung
              jalan merah ditambak
              tikar surau ganti baru
              titi lama dapat bantu
              pembesar suara lantang-lantang
              perang poster menjadi-jadi
              cogan kata melintang jalan
              suratkhabar panjang cerita
              kedai kopi laris jualan
              lalu lalang sibuk sekali
              kanak-kanak tertanya-tanya
              datuk-datuk bersalam-salam
              orang besar tunjuk muka
              entah esok mungkin lusa
              pilihanraya menjelang tiba
                                         
Bagi pilihanraya yang mungkin sekali akan diadakan pada minggu kedua Jun (ah, saya sudah jadi peramal tarikh pilihanraya ), mari kita gunakan hak yang ada pada kita dengan bijaksana tanpa kebimbangan kerana SPR kata, undi itu rahsia.

Mudah-mudahan pelaksanaan proses pengundian yang akan datang ini akan berlangsung dalam suasana aman, kematangan dan penuh persefahaman. Itu harapan kita sebagai warga Malaysia yang rasional dan matang.

Mari menunaikan hak kita apabila masa itu tiba.

(C) WITER GUNIK

Tiada ulasan: