Rabu, 17 Jun 2009

MENANGANI TEKANAN!

TEKANAN (stress) merupakan satu masalah universal. Setiap kita, pada masa-masa tertentu dalam takah hidup kita pasti akan berasakan betapa kehidupan ini terlalu berat (dan mungkin juga kejam) untuk kita. Pada ketika itu, segala sesuatu yang kita lakukan serba tidak kena dan menimbulkan persoalan serta seribu perasaan yang seolah akan menyebabkan kita gagal mengendalikan diri.

Tekanan mampu melumpuhkan daya kewarasan kita. Disebabkan faktor inilah juga kita melihat ada rakan atau orang yang kita hormati dek keupayaan kerjanya yang luar biasa, tiba-tiba berubah total hanya kerana mengalami tekanan. Pada peringkat tekanan yang tegar, hal ini membuat kita berasakan betapa asingnya perlakuan atau tindakan yang kita lihat dilakukan oleh berkenaan.

Bagaimanakah cara untuk mengatasi (saya lebih gemar menggunakan istilah 'menakluki!) tekanan? Terdapat beberapa cadangan yang biasa disyorkan oleh para pakar. Salah satu daripada syor tersebut ialah menyibukkan diri anda. Apabila anda sibuk diyakini anda akan berupaya mengesampingkan untuk seketika tekanan yang sedang anda alami. Logik bagi cadangan ini mudah: anda akan terlupa perkara yang menjadi tekanan kepada anda apabila anda tidak cukup tangan dengan apa yang anda lakukan.

Beriadah juga satu cara yang positif untuk mengurangkan tekanan. Bersenam atau melibatkan diri dalam kegiatan seperti aktiviti martial arts pasti akan menjadi terapi yang akan memberi anda kebaikan sampingan selain mengatasi tekanan yakni kemahiran mempertahankan diri. Pilihan lain: berkhemah, memancing, mendaki gunung, berbasikal.... Menghairankan juga sebenarnya mengapa dalam keletihan kita kita berasa lega seolah-olah 'sakit kepala' itu ikut sama mengalir bersama-sama dengan peluh kita!

Tekanan juga dapat anda atasi dengan menjadikan persoalan yang menjadi momokan dalam diri anda itu sebagai suatu yang kelihatan 'ringan' kepada anda. 'Ringan' di sini bermaksud anda perlu melihat perkara yang menimbulkan pergumulan dalam diri anda itu dari persepsi yang berupaya menimbulkan kelucuan kepada anda. Lebih lucu lebih kuranglah tekanan!
   
"Kamu tertekan?"

"Siapa kata?"

"Saya. Kamu nampak tertekan."

"I don't suffer from stress. I'm a carrier."

Alangkah selesanya jika setiap kita ada kemampuan untuk 'menjadikan tekanan itu lucu' untuk kita?

Apakah anda pernah mendengar kisah seorang wanita yang mengalami tekanan kerana kehilangan suami tersayang? Suami kepada wanita tersebut telah meninggal dan peristiwa malang itu telah menjadi satu pukulan yang 'maha perit' ke atas wanita berkenaan. Malangnya, dalam kesedihan mendalam dek kehilangan suami tercinta itu, wanita berkenaan tidak mampu untuk menangis. Akibatnya fatal: wanita itu kehilangan batas kesedaran dan kewarasannya dan hidupnya berakhir di Hospital Bahagia.... Disebabkan hal yang sama juga, kita sekurang-kurangnya mengerti mengapa perasaan kehilangan terhadap seseorang jika tidak ditangani dengan bijaksana pasti akan menjadi perkara yang menimbulkan tekanan kepada kita!

Nasihat yang paling penting kepada anda jika anda mengalami tekanan ialah syor agar anda tahu cara melepaskan tekanan itu. Selagi cara itu positif dan anda dapat kawal, maka ya, sila teruskan cara pilihan anda. Ada sahabat baik saya 'mengadu' pada 'kertas' untuk persoalan dan masalah yang dihadapi. Katanya, "Memang sakit apabila meluah dengan 'kertas'; rasanya mahu menangis saja, tetapi saya tahu saya akan lebih sakit jika menangis.... Saya sudah puas menangis...." Ya, biarkan air mata kita membantu kita menyejukkan tekanan kita dalam caranya yang semula jadi itu.

Tekanan juga dapat 'dilepaskan' dengan mengadu kepada seseorang yang rapat dengan anda: ibu, bapa, abang, adik dan seumpamanya. Jika anda berasakan anda tidak mampu berkongsi masalah itu meskipun dengan ahli keluarga sendiri, mengapa tidak berkongsi masalah itu dengan Sang Pencipta melalui doa? Dia selalu pendengar yang baik untuk semua masalah kita. Dia melihat kita, memahami kita seadanya, di mana juga kita berada. Dia teman yang maha setia melebihi siapapun juga yang kita pernah kenal.

"Ketika saya bergelut dengan perasaan saya terhadapnya, saya memaksa diri saya mendengar lagu-lagu rohani!" Apakah perakuan seperti ini biasa anda dengar atau anda sendiri pernah amalkan? Benar, mendengar lagu-lagu yang positif (apapun bentuknya) adalah satu terapi yang sihat untuk anda juga.

Mungkin anda seperti saya dalam usaha menakluki tekanan yang ada, sama-sama berkata: "Please keep me daily, Lord, in your perfect peace. Amen."



(C) WITER GUNIK

Tiada ulasan: