Jumaat, 29 Mei 2009

LAGU SEBAGAI TERAPI LUKA?

PERNAHKAH anda menggunakan lagu sebagai satu dedikasi perasaan kepada seseorang? Bukan kebiasaan bagi saya mendengar lagu-lagu melankolik. Bagaimanapun, ada hal-hal tertentu yang akan memaksa kita kembali membiarkan hati kita menyingkap kembali hal-hal seperti itu dalam cara yang tidak kita nujum dan fahami.  Terapi luka perasaan menggunakan muzik?

Sejak bilakah terapi muzik bermula?  Khazanah pengetahuan China Purba yang didokumentasikan dalam ajaran I Ching menyatakan, "muzik mempunyai kuasa untuk menenangkan ketegangan dalaman serta berupaya mengurangkan gangguan emosi seseorang". Kuasa penyembuhan dalam muzik juga telah dikenali sezaman dengan tulisan Aristotle dan Plato. Epik India seperti "Ramayana" turut membuktikan bahawa muzik adalah sumber yang mempunyai kuasa luar biasa yang rapat kaitannya dengan alunan alam semula jadi. Ahli psikologi dan ahli teori muzik Parsi purba seperti al-Farabi (872-950) juga menyokong idea pengaruh muzik terhadap kesihatan manusia seperti yang diusulkan dalam kajiannya yang berjudul "Meanings of the Intellect" yakni buku yang membincangkan impak terapi muzik terhadap jiwa manusia. 

Dalam konteks Malaysia, terapi muzik yakni bidang yang mengandalkan muzik bagi usaha pemulihan, pemeliharaan, dan peningkatan taraf kesihatan mental dan fizikal agak kurang dikenali.  Di Amerika Syarikat, terapi muzik kini adalah perkara yang biasa didengar. Program ijazah terapi muzik yang pertama di dunia juga bermula di  Amerika Syarikat yang dipelopori oleh Michigan State University pada tahun 1944. Pada 1998, American Music Therapy Association telah ditubuhkan sebagai sekutu kepada National Association for Music Therapy dan American Association for Music Therapy.

Muzik ialah satu getaran tenaga bunyi yang bergetar pada pada tahap-tahap yang berbeza. Tenaga yang serupa juga wujud dalam tubuh dan minda kita. Sekiranya getaran tenaga bunyi h bergetar seiringan dengan tenaga dalam badan kita, muzik dapat dianggap sebagai satu ubat yang memulihkan. Sebahagian pendukung terapi muzik ini beranggapan terapi muzik bahkan mempunyai nilai penyembuhan terhadap pengidap penyakit berbahaya seperti AIDS. 

Salah satu objektif bagi terapi muzik ini ialah memberi peluang melepaskan perasaan dan menenangkan fikiran.  Dalam terapi muzik profesional, pakar muzik biasanya terlibat dan berperanan memilih muzik yang sesuai, memainkan alat-alat muzik, menyanyi, perbincangan lirik-lirik lagu, menggubah lagu, persembahan berkumpulan, hipnosis muzik, dan menari atau melukis dengan muzik.  Peranan  pakar muzik inilah yang diharapkan dapat menjana perubahan dari segi kognitif, sosial dan emosi. 

Ramai pakar yang mencadangkan bahawa ritma muzik atau rentaknya yang mempunyai keberkesanan untuk menenangkan kita semua walaupun kita mungkin tidak begitu sedar mengenainya. Muzik dianggap penting sebagai pemangkin bagi memudahkan wanita bersalin, terapi kerohanian, meditasi dan seumpamanya.  Sejak dalam kandungan, denyutan jantung ibu dianggap merupakan alunan muzik alamiah yang memberi ketenangan kepada janin/bayi. Sesudah kita lahir, manusia dikatakan bertindak balas terhadap muzik yang ada di persekitaran yang mungkin ada kaitan dengan persepsi yang telah terbina sejak kandungan yakni muzik berkait rapat dengan keselamatan, persekitaran yang menenangkan, dan juga perlindungan daripada ibu.  

Pakar terapi muzik mendakwa terdapat tujuh sistem kelenjar dalam badan manusia, tujuh warna dalam spektrum dan tujuh nota dalam skala muzik. Setiap warna dan setiap nota mempunyai satu getaran atau tahap tenaga yang unik yang merangsang pusat tenaga di minda dalam cara unik, rangsangan yang sama ini akan disusuli ke tubuh kita. Apabila kita terdedah pada getaran-getaran ini, neur-endokrina dan sistem imun kita akan diperkukuhkan dan disucikan. Pusat keseronokan dalam otak kita juga memberikan rangsangan untuk merembeskan endorfina, iaitu penenang kesakitan semula jadi badan. Tekanan hidup selalunya akan menyebabkan himpitan antara kelenjar-kelenjar thymus dan ini mengakibatkan pengurangan tenaga dalam tubuh seseorang. Dengan menggunakan terapi warna dan muzik untuk merangsang dan meningkatkan fungsi kelenjar-kelenjar thymus, kita akan mengalami sejenis kepuasan yang mengalir ke semua deria kita sekaligus meringankan tekanan. 

Muzik mengidentifikasikan kewujudannya dengan gelombang-gelombang tenaga dalam badan dan persekitaran kita. Seringkali apabila kita mendengar sebuah lagu walau apa pun genrenya, alunan muzik itu mencipta satu perubahan secara tiba-tiba dalam tahap emosi kita. Beberapa lagu yang kita anggapkan nostalgik mempunyai sejenis kuasa magnetik yang hebat berjalinan dengan ingatan kita yang mempengaruhi emosi kita kembali pada satu masa yang telah hilang selamanya di samping melahirkan sejenis perasaan yang membuat kita berasakan kita telah kehilangan sesuatu....  

Berikut ialah salah satu klip video favourite saya yang saya anggap sarat dengan ungkapan dan penzahiran kasih sayang daripada seseorang kepada seorang yang lain. Benar, kadang-kadang lirik lagu yang kita anggap mempunyai sentimental value terhadap kita akan menjadikan lagu yang melodinya biasa-biasa sahaja menjadi sesuatu yang payah untuk kita hakis daripada ingatan kita. 

    

Got a picture of you I carry in my heart
Close my eyes to see it when the world gets dark
Got a memory of you I carry in my soul
I wrap it close around me when the nights get cold
If you asked me how I'm doin' I'd say just fine
But the truth is baby, if you could read my mind

Not a day goes by that I don't think of you
After all this time you're still with me it's true
Somehow you remain locked so deep inside
Baby, baby, oh baby, not a day goes by

I still wait for the phone in the middle of the night
Thinkin' you might call me if your dreams don't turn out right
And it still amazes me that I lie here in the dark
Wishin' you were next to me, your head against my heart
If you asked me how I'm doing I'd say just fine
But the truth is baby, if you could read my mind

Not a day goes by that I don't think of you
After all this time you're still with me it's true
Somehow you remain locked so deep inside
Baby, baby, oh baby, not a day goes by

Minutes turn to hours, and the hours to days
Seems its been forever that I've felt this way

Not a day goes by that I don't think of you
After all this time you're still with me it's true
Somehow you remain locked so deep inside
Baby, baby, oh baby, not a day goes by

Saya masih percaya bahawa kadang-kadang dalam hidup ini kita akan berkenalan dengan seseorang yang kita tahu kita cintai sepenuh hati dan kita tahu sia-sia untuk kita paksa hati melupakannya. Benar kata pujangga, "what the heart has once owned and had, it shall never lose...."

Mungkin ungkapan lagu ini mengingatkan anda atau saya sendiri kepada seseorang.  

Atau, apakah ini dedikasi peribadi saya untuk seseorang? Seseorang yang kepadanya saya pernah katakan: "Engkau terlalu baik untuk saya lupakan...."
      

(C) WITER GUNIK

Tiada ulasan: