Sabtu, 2 Mei 2009

RESPEK SAMA LU, CIKGU!

     “I've come to the frightening conclusion that I am the decisive element in the classroom. It's  my daily mood that makes the weather. As a teacher, I possess a tremendous power to make  a child's life miserable or joyous. I can be a tool of torture or an instrument of inspiration. I can humiliate or humor, hurt or heal. In all situations, it is my response that decides whether a  crisis will be escalated or de-escalated and a child humanized or de-humanized.”                                                                                  -  Dr. Haim Ginott

SAYA selalu berasakan betapa guru merupakan insan yang amat penting peranannya dalam membangunkan sumber manusia. Sejak zaman sebelum merdeka lagi, sama ada oleh anak tempatan yang bekerja sebagai guru-guru agama atau juga oleh pendatang dan penjajah yang mendirikan sekolah berorientasikan etnik dan agama telah membantu menyuntikkan ilmu pengetahuan baru kepada rakyat Malaya, Sabah dan Sarawak (kini Malaysia). Golongan ini terus berbakti untuk memberi yang terbaik untuk anak bangsa (adakalanya pula 'bukan anak bangsa') kerana idealisme mereka sebagai guru yang percaya bahawa pendidikan adalah wahana ulung kepada anjakan paradigma bangsa.  Benar kata SN Usman Awang, timbulnya 'kuasa' hatta kemunculan seorang Perdana Menteri pada hari ini pun kerana jasa manusia yang kita hormati sebagai 'Cikgu' itu....

        

Golongan ini yang ironinya mendapat pendidikan daripada penjajah, terlibat pula dalam perjuangan mendapatkan kemerdekaan negara daripada penjajah. Golongan ini menjadi tangan yang bergerak di belakang tabir dan di tengah gelanggang sebagai adiwira yang tidak pernah pudar semangat dan keazaman untuk melihat kecemerlangan dan kegemilangan dapat dicapai hasil dari pendidikan. 

Meskipun, sesekali (dari dahulu sehingga sekarang) ada riak negatif yang tercetus daripada kesilapan segelintir guru yang terlibat dalam kontroversi sosial namun guru-guru tak pernah lupa dengan janji keguruan mereka seperti yang mereka banggai setiap kali menyambut Sambutan Hari Guru dengan lagu, "Kami Guru Malaysia".

Kepada warga guru, sama ada yang bertugas di tengah keriuhan bandar atau separa bandar atau yang sedang berpeluh dalam kedaifan pedalaman atau yang bergaul mesra dengan lambungan ombak, ya, ketahuilah anda sentiasa di hati anak bangsa. Perlu diingat, sebilangan guru ada yang merana sehingga terabai urusan peribadi kerana 'terguna masa peribadi' untuk para anak didiknya. Sesungguhnya, dedikasi Tuan-tuan & Puan-puan - para guru- selamanya mengharukan dan mudah-mudahan akan dikenang sepanjang zaman.

Siapakah yang dapat menafikan jasa dan pengorbanan guru?

"Respek Sama Lu, Cikgu!" 

(C) WITER GUNIK

Tiada ulasan: