Selasa, 2 Jun 2009

ENGGAN MENJADI MANUSIA BARU?

'BARU'- gema perkataan ini mendera benak saya sepanjang minggu ini. Seseorang yang saya anggap dekat dengan hati saya mengatakan: Saya perlu menjadi 'baru'. Meskipun sukar, saya mesti juga menjadi 'baru'.

Akal saya mengatakan: "Ya, saya mahu menjadi baru". Bagaimana seandainya pada masa yang sama hati saya mengatakan: "Saya enggan menjadi baru?"

Mengapa agaknya kita adakalanya enggan menjadi baru? Apa yang ada pada masa lalu itu sehingga kita enggan untuk menjadi orang yang baru? Ingatan yang manis? Benar, proses untuk berubah menjadi manusia baru ini memang tidak mudah dan memerlukan waktu yang lama serta sangat menyakitkan. Saya lazimnya panjang akal dengan melihat tekanan yang saya hadapi dari sudut yang mampu 'menimbulkan kelucuan kepada saya'. Berjaya? Berkongsi kelucuan, ya (ketika ini saya menjadi teringat akan takdir watak Gemini Man yang ada 'wit' tersendiri) namun dalam hati: Odoi, tundu-unduku!

Seorang penternak ayam secara kebetulan menemui sebiji telur burung helang dan meletakkan telur itu pada eraman seekor induk ayam. Telur burung helang itu akhirnya menetas lalu membesar bersama anak-anak ayam yang lain. Sepanjang hidupnya, burung helang itu melakukan persis seperti yang ayam-ayam lain lakukan yakni mengais bumi mencari cacing dan serangga, berketak dan sesekali mengembangkan sayap dan melayah beberapa kaki di udara. Tahun demi tahun dan kini burung helang itu sudah tua. Suatu hati, burung helang melihat seekor burung terbang yang tampak amat hebat di angkasa. Burung yang tampak hebat di angkasa itu melayang melawan arus angin dengan kehebatan sayap keemasannya yang perkasa. Burung helang itu bertanya kepada ayam-ayam yang lain: “Apa tu?” Salah seekor rakannya menjawab: “Itu burung helang. Burung helang tempatnya di langit. Tempat kita di bumi – kita kan ayam....” Sehingga ke nafasnya yang terakhir, burung helang itu hidup dan mati sebagai seekor ayam, seperti yang difikirkannya.

Kisah burung helang yang hidup dan mati sebagai ayam itu amat menyedihkan. Kita (saya) tidak ingin menjalani hidup yang kehilangan jati diri sehingga gagal melihat potensi semula jadi kita (saya) yang sedia ada. Sesekali dalam hidup kita ini, kita memang akan ‘berurusan’ dengan kebetulan yang mungkin akan meninggalkan kesan mendalam dalam kehidupan kita namun mestikah kita membiarkan diri kita ‘kehilangan hati’? Kita tidak mahu menjadi helang yang menerima kehilangan jati diri sehingga gagal mengembangkan potensi yang dianugerahkan Sang Pencipta kepada kita.

Apapun, demi 'sahabat' baik saya itu, saya akan selalu katakan, biarpun perit, pedih, saya terima cabaran menjadi 'baru'. Mari kita takluki hari-hari yang akan kita hadapi ini dengan kekuatan peribadi kita. Mungkin pada suatu hari nanti, kita akan bersama-sama terbang di jagat raya ini meskipun berlainan sarang.



(C) WITER GUNIK

Tiada ulasan: